Risicofactoren voor hartziekten

De keuzes in levensstijl spelen een grote rol in de ontwikkeling van de meeste risicofactoren.


Check wat uw potentiële risicofactoren zijn

Coronaire hartziekten hebben verscheidene risicofactoren. Op een aantal hiervan, zoals leeftijd, geslacht of genetische achtergrond, hebben we geen invloed, maar u kunt uw algehele risiconiveau sterk verlagen als u aandacht besteedt aan de risicofactoren die wel controleerbaar zijn. Onder controleerbare risicofactoren vallen het cholesterolgehalte in het bloed, de bloeddruk, het gewicht en roken. Hoe meer risicofactoren u heeft, hoe hoger het totale risico wordt.

Hoog cholesterol

Hoog cholesterol is één van de belangrijkste controleerbare risicofactoren voor coronaire hartziekten en beroertes. De cholesterol die getransporteerd wordt door lipoproteïnen met een lage dichtheid (LDL), m.a.w. het slechte type cholesterol, hoopt zich op tegen de wanden van bloedvaten en kan blokkades vormen in de slagaders, waardoor het dus het risico op coronaire hartziekten vergroot. Keuzes in levensstijl, zoals het kiezen voor een gezond dieet met voldoende vezelrijke groenten en fruit, plantaardige oliën en broodbeleg met een hoog gehalte aan onverzadigde vetten, alsook de met plantenstanolester verrijkte producten van Benecol®, kunnen u helpen uw cholesterolwaarden laag te houden.

Hoge bloeddruk (hypertensie)

Hoge bloeddruk is een aandoening waarbij de kracht van het bloed tegen de slagaderwanden hoog genoeg is om ervoor te zorgen dat grotere slagaders stugger worden en kleinere aders nauwer. Dit beperkt de bloedcirculatie door het lichaam en kan zelfs een hartaanval tot gevolg hebben. Keuzes in levensstijl die u kunnen helpen uw bloeddruk te verlagen, zijn onder andere regelmatig bewegen, niet roken en het minderen van het gebruik van zout en alcohol.

Overgewicht en obesitas

Overgewicht is belastend voor het hart. Het zorgt voor een hogere bloeddruk en hogere cholesterol- en triglyceridegehaltes. Ook verlaagt het het HDL-gehalte in uw bloed. Bovendien is er meer kans op de ontwikkeling van diabetes. Overgewicht is in het bijzonder schadelijk als het zich openbaart rond uw middel. Gezonde eetgewoontes en regelmatig bewegen zijn belangrijke factoren bij het behouden van een gezond gewicht.

Fysieke inactiviteit

Een gebrek aan beweging heeft invloed op verscheidene gezondheidsfactoren. Het kan bijvoorbeeld het goede HDL-gehalte in uw bloed verlagen. Elk soort beweging is gunstig voor uw gezondheid en kleine veranderingen in uw dagelijkse routine kunnen een groot verschil maken. Zelfs een stevige wandeling van 30 minuten per dag kan helpen uw hartspier te versterken!

Tabak

Het hart van een roker wordt constant onnodig belast. Nicotine, wat een belangrijk bestanddeel van tabaksproducten is, verhoogt uw bloeddruk en hartslag. Rook vermindert de opname van zuurstof, waardoor uw hart sneller moet kloppen om het lichaam van voldoende zuurstof te voorzien. Roken tast ook via verscheidene andere mechanismen het functioneren van de aders aan. De gezondste oplossing is stoppen met roken, of om tenminste aanzienlijk minder te gaan roken.

Alcoholconsumptie

Een kleine hoeveelheid alcohol (niet meer dan twee glazen per dag voor mannen en één glas per dag voor vrouwen) zou de kans op een coronaire hartziekte iets kunnen verlagen. Indien u meer drinkt dan dit, doet het al snel meer kwaad dan goed. Te veel alcohol drinken kan bijvoorbeeld uw bloeddruk verhogen en het risico vergroten op een beroerte, een leveraandoening en kanker. Houd er ook rekening mee dat als u momenteel geen alcohol drinkt, er ook geen gezondheidsredenen zijn om ermee te starten.

Stress

Het leiden van een stressvol leven heeft ook invloed op uw hartgezondheid. Bij een acute stressreactie komt een hormoon, adrenaline genaamd, in het lichaam vrij, dat ervoor zorgt dat uw hartslag en bloeddruk stijgen. Als dit een chronische reactie wordt, is dit belastend voor het hart.

Leeftijd

Hoe ouder we worden, hoe langer ongezonde gewoontes en verhoogde risicofactoren de tijd hebben om schade aan te richten aan onze gezondheid. Leeftijd hoeft geen belangrijke risicofactor te zijn als het ons lukt om van jongs af aan gezonde gewoontes aan te leren en deze aan te houden. Hoe eerder u uw levensstijl aanpast, hoe beter, maar onthoud dat het nooit te laat is om een nieuw, gezonder leven te beginnen!

Vrouwelijke hormonen beschermen jongere vrouwen tegen stijgende cholesterolgehaltes, zoals dat gebeurt bij mannen van dezelfde leeftijd. Na de menopauze verliezen vrouwen deze bescherming en bereiken hun cholesterolwaarden al snel hetzelfde niveau als bij mannen.

Diabetes

Diabetes is een enorme risicofactor voor hart- en vaatziekten. Het risico op een cardiovasculaire aandoening is twee tot vijf keer zo groot bij mensen met diabetes als bij mensen zonder diabetes. Gezonde eetgewoontes, regelmatig bewegen en een effectieve behandeling van alle risicofactoren voor hartziekten zijn in het bijzonder belangrijk als u diabetes heeft.

Genen

Vele genen hebben invloed op het risico op hartziekten. Als één van uw ouders hartproblemen heeft gehad, zoals angina pectoris, een hartaanval of een beroerte, dan zou uw risico op een hartziekte verhoogd kunnen zijn. Bespreek dit met uw arts en volg uw behandelingsplan zorgvuldig op. Familiaire hypercholesterolemie (FH) is een aandoening waarbij hoge cholesterolgehaltes worden veroorzaakt door een erfelijke genetische factor.

Als u FH heeft, dan is uw cholesterol bij de geboorte al hoger dan normaal. In dit geval is een gezonde levensstijl bijzonder belangrijk, aangezien het risico op een hartziekte op jonge leeftijd groter wordt als de kwaal onbehandeld blijft. Cholesterolverlagende medicijnen zijn echter ook noodzakelijk om deze medische aandoening te behandelen.